We współpracy z [ Free Inquiry ]
|
HUMANIZM - ATEIZM - RACJONALIZM "Racje" są krytyczne i ateistyczne, ale otwarte i przyjazne; popierają naukę i dążą do racjonalności, ale nie kosztem wrażliwości społecznej i moralnej. Są etyczne, ideowe i poszukujące, ale przede wszystkim są wolne: od religii i ideologii, od wierzeń i dogmatów, od mitów, zabobonów i przesądów, zwłaszcza gdy są wrogie swobodnej, twórczej i krytycznej refleksji - wolności, którą nasi amerykańscy przyjaciele i partnerzy nazywają "Free Inquiry". W naszym piśmie znajdziecie artykuły filozoficzne i publicystyczne, myśli i poglądy poprawne i niepoprawne, jeśli tylko przemawiają za nimi poważne racje, co jednak nie zancza, że stronić będzimy od humoru i satayry - i za nimi przemawiają poważne racje. |
|
|
|
![]() Strona Towarzystwa Humanistycznego i klubu "Sapere Aude" - polskiej sekcji Center for Inquiry |
|
Klub "Sapere Aude" | Towarzystwo Humanistyczne | Tożsamość i rodowód | Manifest | Wybrane czyny | Kontakt |
KIM JEST CZŁOWIEK? Justyna Smoleń-Straowieyska w rozmowie Joanną Hańderek i Andrzejem Dominiczakem
"Kim jest człowiek?" Filozofowie od stuleci podpowiadają nam różne rozwiązania, ale tak naprawdę to każdy z nas musi znaleźć swoją drogę i swoje rozumienie ludzkiego bytu. A może jest odwrotnie? Może to tylko kulturowy przymus egzystencjalnego myślenia? Jak bowiem możemy określić, kim jest człowiek, skoro sami zmagamy się na co dzień ze sobą? Czego wiec uczą nas filozofowie? Czy można jasno określić byt ludzki? O człowieku, tożsamości i trudnym poszukiwaniu odpowiedzi na problem być może oczywisty (przecież nie muszę wiedzieć, kim jest człowiek, by być sobą) staramy się odpowiedzieć Justynie. Zapraszamy do rozmowy o tym, kim jest człowiek." Adam Cioch EPIDEMIA MANIUPACJI Jak chronić przed religijną manipulacją siebie i inych
Książka "Epidemia manipulacji"" została pomyślana jako pomoc dla ludzi poszukujących własnej drogi światopoglądowej, jako 'pigułka na manipulację' ze strony religii i kościołów. Jaką korzyść z lektury może odnieść ateista, czy - ogólniej - człowiek niereligijny? Może sprawdzić, czy w debatach światopoglądowych przypadkiem nie wyważa dawno już otwartych drzwi, może nabrać otuchy, może także znaleźć użyteczne dla siebie przykłady, argumenty i przekonujące konstrukcje myślowe.
Tomasz Polak SYSTEM KOŚCIELNY CZYLI PRZEWAGI PANA K.
Tym razem do lektury zachęca sam Autor w niedługiej, ale nie bardzo krotkiej opowieści o książce, o systemie kościelnym, o Panu K. i o tym, jak jedna z opowiastek, której K. jest bohaterem, wiąże się z nowym konceptem Jezusa - konceeptem, którego autorzy "starali się by sam Jezus był do ich konceptu podobny". Ateistów zainteresuje zapewne "szokująca teza, że system kościelny jest wewnątrz ateistyczny, choć zewnątrznie ..."" Zresztą sami posłuchajcie! Zapraszamy również na stronę o książce na portalu wydawnictwa, gdzie znjadziecie więcej materiałów i informacji potrzebnych wszystkim, którzy lubią podejmować - jak mawiają Anglicy - "informed decision". Polecamy z przekonaniem! Krzysztof Dołowy WBREW BOGOM Od magii i religii do metody naukowej i z powrotem
Myślenie magiczne jest jednym z ewolucyjnie pożytecznych przekonań naszego starego mózgu. Jest szybsze i nie wymaga tak dużych nakładów energii, jak używanie rozumu. To dlatego nie znamy się na prawdopodobieństwie i przeważnie zamiast faktów poszukujemy potwierdzenia własnych przekonań. Książka Krzysztofa Dołowego jest opowieścią o rodzącej się w bólach metodzie naukowej. To historia zmagań o podstawowe pojęcia pomiędzy nauką a władzą religijną (i jej późniejszymi odpowiednikami - autorytarnymi ideologiami oraz państwową cenzurą). Co mają ze sobą wspólnego święta inkwizycja i antyszczepionkowcy? Co łączy alchemię i Eucharystię oraz dlaczego obie są wrogami atomów?
Wykład Marcina Matczaka
Profesor Marcin Matczak jest prawnikiem, ale w tym wykładzie - w oparciu głownie o analizy Ericha Fromma - daleko wykracza poza swoją dziedzinę i mówi przede wszytskim o historyczno-psychologicznych i kulturowych korzeniach autorytaryzmu w dzisiejszym świecie. Można z nim dyskutować w szczegółach, ale w ogólnym zaruysie analiza Fromma-Matczaka jest naszym zdaniem głęboka, trafna i świetnie opowiedziana. Polecamy Waszej uwadze!
Hańderek, Szołajski, Dominiczak
Uczestnicy rozmowy są przekonanymi ateistami, jednak ateizm nie jest równie ważny dla każdego z nich. Andrzej Dominiczak zastanawia się nawet, czy sama wiara lub niewiara jest na tyle ważna, by uzasadniać oparte na niej podziały społeczne na wierzących i niewierzących. Może lepiej byłoby się dzielić na tych, którzy najbardziej cenią osobistą wolność, lub tych, dla których ważniejsza jest silna władza, bezpieczeństwo i porządek? A może jeszcze inaczej lub bardziej płynnie, w zależności od konkretnego problemu? Cy zatem atiezm jest ważny lub wręcz najważniejszy? Jest o czym pomyśleć i porozmawiać. Zapraszamy do dyskusji.
Andrzej Dominiczak w rozmowie z prof. Anną Rakowską-Trelą
Wielu, a być może większość Polaków, tak wierzących, jak niewierzących, nie ceni sobie rządów prawa. Niektórzy po prostu wolą państwo autorytarne i rządy twardej ręki, inni nie rozumieją albo nie całkiem rozumieją, dlaczego państwo prawa jest równie ważne jak wybory demokratyczne i wbrew temu, co twierdzą niektórzy, nie jest wcale z demokracją sprzeczne. Profesor Anna Rakowska Trela znakomicie to wszystko wyjaśnia. Pod uwagę podaję!
Dominiczak, Misiuna, Smoleń Starowieyska
Czy warto się łudzić fałszywą nadzieją, jaką dają wierzenia religijne? Czy osoba tracąca te złudzenia rzeczywiście coś traci? Na ten temat Andrzej Dominiczak rozmawia ze swoimi gośćmi, filozofami.
/font>
Joanna Hańderek i Andrzej Dominiczak
Głębokie podziały polityczne i światpoglądowe w dzisiejszej Polsce na nowo stawiają pytanie o otwartość i jej granice. Czy powinniśmy być otwarci na "racje" autorytarnych nacjonalistów lub ludzi, którzy keirują się głównie neinawiścią? Czym właściwie miałaby być taka otwartość, zwłaszcza gdy widzimy,, ze tak naprawdę za maską rzekomych wartości kryje się głownie dążenie do umocnienia władzy i zniszczenia przeciwnika politycznego, za ktorego uważa się każdego, klo gorliwei tej władzy nie popiera. Problematyczna staje się nawet otwartość na tych, którzy popierają władzę tylko dlatego, że zostali przekupieni? Nie tweirdzę, żźe w ogóle nie powinniśmy brać pod uwagę ich racji i sposobu myślenia, jednak myślę, ze w obecnej sytuacji tzreba koniecznie przemyśleć wartość i granice tej otwartości. Zapraszam do obejrzenia i wysłucjania rozmowy!
JAK KRZYWDZIMY ZWIERZĘTA Dariusz Gzyra, Joanna Hańderek, Andrzej Dominiczak,
Rozmawiamy o krzywdzie i prwach zwierzt na podstawie książki Dariusza Gzyry pt Dziękujemy za świńskie oczy. Fragment książki: "Kiedy myślę o zaangażowaniu w obronę zwierząt, myślę o trosce o miliardy krzywdzonych - teraz i w przyszłości. Większości nigdy nie zobaczę, nie dotknę, nie zdołam rozpoznać pośród miliardów im podobnych. Moja troska jest pojemna i dalekosiężna. Reaguję na przykład na krzywdę fok umierających tysiące kilometrów ode mnie, w miejscu, którego nie znam i pewnie nie poznam. Co roku zabija się ich wiele tysięcy, ponieważ mają ładne futro. Ludziom nie wystarcza podziwianie go, chcą je posiadać. Potrafię więc poświęcić mój czas, nawet dużo czasu, żeby się upomnieć o te zwierzęta, choć jest ich tak wiele i są tak daleko.
/font>
O Formule Radbrucha Andrzej Dominiczak rozmawia z prof. Moniką Płatek i Waldemarem Sadowskim
Czy Formuła Radbrucha, koncepcja, w myśl której ustawy łamiące fundamentalne normy społeczne i moralne są same w sobie bezprawne, ma zastosowanie w obecnej sytuacji w Polsce? W oparciu o tę fomułę ścigano i skazywano zbrodniarzy nazistowskich, również sędziów orzekających w III Rzeszy na podstawie przyjętych przez nazistów przepisów;Stosowano ją również w Niemczach przeciwko żołnierzom z NRD, którzty strzelali do ludzi próbujących uciec do Berlina Zachodniefo. W Polsce jednak, choć władza dokonuje zamachu na prządek konstytucyjny i krok po kroku wprowadza reżim autorytarny, represje jak dotąd nie zagrażają poważnie życiu i zdrowiu obywateli. Arogancja władzy jest drastyczna, niezawisłość sędziwoska i niektóre prawa człowieka ogranioczone, ale prześladowania, takie np. jak wyrzucanie z pracy z przyczyn politycznych lub bezprawne podsłuchy, nie mają takiej skali ani nie są tak zbrodnicze, jak w III Rezszy lub w tzw. demoluadach w czasach stalinowskich. Czy zatem powinnismy uznać, że bezprawne są wszystkie przyjmowane przez nich w trybie rewolucyjnym ustawy? Czy może tylko niektóre - te jawnie sprzeczne z konstytucją. Zapraszamy do wysłuchanie rozmowy.
/font>
Maszkowski, Wysocki, Dominiczak
Wyniki najnowszego badania na teat postęów sekularyzacji przeprowadzone przez Pew Research Center w 108 krajach na wszystkich kontynentach potwierdziły tezę, którą głosmy od 5 lat: Polacy tracą wiarę i dystannsuja sie do religii szybciej niż inne nacje. Wbrew miejskiej legendzie sekularyzuje lub wręcz ateizuje się głownie młodzież. Już tylko 16 proc. młodych Polaków deklaruje, że wiara i religia są dla nich ważne. Towarzysząca temu procesowi radykalizacja fundamentalistycznego ciemnogrodu prawdopodobjnie przyspieszy ten proces. Incydenty takie jak święcenie włazów kanalizacyjnych lub wypowiedzi biskupów ogłaszających rządy ewangelii śmieszą lub rażą swoją absurdalnością nie tylko ateistów i antyklerykałów. To oferta dla około 10 procent najbardziej dewocyjnych POlaków, na ogół po 60 i bez wykształcenia. Najwyższy czas, zeby wiedza na ten temat dotrała do polityków!
/font>
CO ZAMIAST RELIGII? Joanna Hańderek, Tomasz Stawiszyński i Andrzej Dominiczak
Nie wszyscy ateiści doświadczają egzystancjalnej pustki lub tracą poczucie sensu życia, gdy porzucą wiarę w boga. Jednak są i racy, więc z pewnością jest o czym pomyśleć i o czym porozmawiać. Zdaniem angielskiego filozofa Philipa Kitchera refleksja na ten temat jest obowiązkiem organizacji i rruchów humanistycznych, jeśli mają ambicje kulturotwórcze i chcą wspóltworzyć racjonalny i ptrzyjazny światpogląd. My mamy i dlatego z przyjemnością podejmujemy to wyzwanie. Myślę, że to nie osttania rozmowa na ten temat.
/font>
Dr Marcin Małecki i Andrzej Dominiczak
Ludzie nie są racjonalni, ale nie są też całkiem nieracjonalni. Wiele zależy od sytuacji, od tego, czy się lękamy lub boimy, czy walczymy lub rywalizujemy, czy też po prostu chcemy rozwiązać problem, nie po to, żeny na przykład wzmocnić naszą pozycję w grupie lub wręcz objąć władzę. Tak więc wiele zależy od kultury w jakiej się kształtujemy i w jakiej żyjemy, a także od polityki i systemu gospodarczego. Wiele zależy od mnóstwa innych czynników, sprzyjaących lub wprost przeciwnie myśleniu pradziwemu. Tego miała dotyczyć i w jakiejś mierze dotyczby nasza rozmowa, pierwsza z serii rozmów na ten temat.
Prof. Krzysztof Dołowy i Andrzej Dominiczak
Czy nauka, a zwłaszcza nauki tzw. twarde, mogą i powinny mieć wpływ na decyzje polityczne? Czy nauka nie stała się zbyt trudna, a naukowcy zbyt wyspecjlizowani, by ich dorobek był przekłdalny na praktyczne myślenie i działanie polityczne? Czy w ogole wiedza naukowa może być użyteczna w polityce i kto zrozumie naukowe uzasadnienia takich lub innych decyzji, jeśli taka konstrukcja jest naprawdę możliwa? Jest o czym pomyśleć i o czym porozmawaić.
Polecamy wykład o ewolucji umysłu, jaki Daniel Dennett wygłosił w paźzderniku 2017 na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Justyna Smoleń-Starowieyska i Andrzej Dominiczak
Czy skłonność do marzeń szkodzi lub wręcz wyklucza racjonalność? Bertrand Russell (nasz ulubiony filOzoof) stwIerdził kiedyś, że: "Przeważająca część sądów kierujących naszym codziennym życiem jest po prostu ucieleśnieniem pragnień, skorygowanym tu i ówdzie w poszczególnych punktach za pomocą silnego zderzenia się z faktem, a człowiek jest w gruncie rzeczy marzycielem, który budzi się czasem na chwilę za sprawą jakiegoś szczególnie natrętnego elementu świata zewnętrznego, lecz szybko powraca do miłych rojeń, podsuwanych mu przez wyobraźnię." Czy miał rację? Czy marzenia zawsze wiodą nas na poznawcze i życiowe manowce? A może wprost przeciwnie? Zaprszamy do obejrzenia perypatetecznej rozmowy na ten temat tym bardzie, ze jednocześnie obejrzycie ladne obrazki "królewkiego grodu świateł" z warszawskiego Wilanowa.
Stanisław Obirek, Justyna Smoleń-Starowieyska, Andrzej Dominiczak
Czym jest pogarda? Czy zawsze należy się jej wystrzegać? Czy osoby pogardzane mają moralne prawo żywić pogardę w odpowiedzi na nienawiść i zniewagi władzy? A może pogarda jest zawsze godna potępienia, ai zamiast niej warto odczuwać słuszny gniew, dbając o to, aby nie kryła się w nim żadna pogarda? Może gardzący zawsze szkodzi przede wszystkim samemu sobie, nawet jeśli miałby czuć wstręt i pogardę do osób skrajnie szkodliwych i negatywnych.
Halina Postek, Justyna Smoleń-Starowieyska, Andrzej Dominiczak
Kolejne badania prowadzone w krajach Zachodu wykazują, że myślenie przychodzi nam z coraz większym trudem. Przeciętnie jesteśmy coraz mniej inteligentni, coraz mniej zdolny do myślenia abstrakcyjnego i analitycznego. W rozmowie zastanawiamy się, dlaczego się tak dzieje. Czy to kwestia dziedziczna (wykształcone kobiety rodzą średnio mało dzieci), czy będąca skutkiem zmian kulturowych, ideologicznych i politycznych (internet, specjalizacja, infatylizacja, ułatwienia w życiu związane z techniką)? Zastanawiamy się także, jak ten proces powszechnego otępienia powstrzymać lub wręcz go odwrócić. Jest o czym pomyśleć!
CZY KOŚCIÓŁ POPIERA NEOFASZYSTÓW? Hartman, Szumlewicz, Dominiczak
Ulicami polskich miast maszerują watahy młodocianych w większości neofaszystów skandujących ochryple: "Ole, to my katole!!!!". Sami się tak określają! Co na to Kościół katolicki? Czy "katole", to katolicy? Czy kościół popiera ludzi, którzy krzyczą "a na drzewach zamiast liści wisieć będą syjoniści (albo komuniści), noszą flagi ze swastykami, napadają na gejów i obcokrajowców?! A jeśli nie popiera, to dlaczego milczy?
Monika płatek, Bożena Przyłuska, Ewa Borguńska i Andrzej Dominiczak
Wedle badania opinii publicznej sprzed kilku lat tylko 7% polskich kobiet utożsamia się z feminizmem. Dlaczego tak mało kobiet lubi feminizm? To trudne pytanie Andrzej Dominiczak stawia inicjatorkom Strajku Kobiet, oraz znanej feministce i prawniczce - prof. Monice Płatek.
Prof.Marcin Poręba i Andrzej Dominiczak
Czy samodzielne myślenie ma wartość? A może lepiej się nie wymądrzać i grzecznie słuchać, jeśli nie jest się specjalistą z tytułem profesora? Czy studenci mają prawo polemizować z wykładowcą? Czy "nie-prawnicy" mogą krytykować lub wręcz pouczać prawników? Cze bez samodzielenego myślenia - jak uważał kant - niemożliwe jest oświecenie?
Andrzej Dominiczak i Adam Bodnar
Natasza Lubryczyńska, Jurek szafjański, Andrzej Dominiczak
- Coż jest tak niepokojącego w śmeichu?!
Monika Płatek i Andrzej Dominiczak
OBRONA DEMOKRACJI. Rozmawiają: Waldemar Sadowski i Andrzej Dominiczak
Czy konstytucja daje możliwość delegalizacji partii, która narusza jej postanowienia, wartości demokrtatyczne i zasady państwa prawnego? Rozmowa Andrzeja Dominiczaka z prawnikiem, publicystą i filozofem Waldemarem Sadowskim stanowi w pewnej mierze polemikę z prof. Ewą Łętowską, która odrzuciła taką możliwość. KONSTYTUCJA PAPIEROWA, BEZRAdNY TRYBUINAŁ! Rozmawiają: Prof. Ewa Łętwoska i Andrzej Dominiczak
Zdaniem profesor Łętwoskiej konstytucja, demokracja i państwo prawa są całkwicie bezradne w konfrontacji z autorytraną władzą, która nie liczy się z nikim i z niczym, a swoją władazę opiera wyłącznie na nagiej sile. RUSSELLIANA
Jeżeli miałbym kierować wychowaniem, wystawiłbym dzieci (...) na oddziaływanie najbardziej porywających i elokwentnych zwolenników wszelkich możliwych kwestii. Następnie nauczyciel zachęcałby dzieci do podsumowania użytych argumentów, sugerując delikatnie, że elokwencja jest odwrotnie proporcjonalna do rozumu.
IDEOLOGIZACJA DEBATY PUBLICZNEJ I JEJ SKUTKI Rozmawiają: Tomasz Stawiszyński i Andrzej Dominiczak
Jednym z najważniejszych problemów dziejszej Polski jest skrajna idelogizacja debaty publicznej. Idelogizacja oznacza instrumentalizację poglądów, które stają się narzędziem w walce o władzę i wpływy ... i niczym innym. Nikt nie zastanawia się nad zasadnością poglądów, nad tym, czy są racjonalne i czy nie wymagają zmiany pod jakimś względem. Liczy się tylko ich skuteczność w walce z wrogiem lub w docieraniu do mediów. Zanikła ciekawość intelektualna i potrzeba porozumienia. Liczy się tylko władza. O tym wszytskim chciałem rozmawiać z Tomaszem Stawiszyńskim, ale rozmowa tylko w pewnej części potoczyła się zaplanowanym torem. To chyba dobrze, bo stała się żywsza i ciekawsza dla samych uczestników. Czy również dla widzów, przekonajcie się sami.
Człowiek jest w gruncie rzeczy marzycielem, który budzi się czasem na chwilę za sprawą jakiegoś szczególnie natrętnego elementu świata zewnętrznego, lecz szybko powraca do miłych rojeń, podsuwanych mu przez wyobraźnię.
REWOLUCJA ATEISTYCZNA W POLSCE Dyskutują: Andrzej Dominiczak i Kaja Bryx
Wiele razy pisaliśmy o postępach ateizacji i sekulryzacji w Polsce, ale dopiero ostatnio porównaliśmy tempo tych zmian z podobnymi procesami w USA ostatnich 20 lat i w Europie Zachodniej ostatniego półwiecza, gdy wiarę porzuciła połowa lub wręcz większość mieszkańców naszego kontynentu. Ku naszemu zaskoczeniu okazało się, że w ostatniej dekadzie sekularyzacja i ateizacja postępowały w Polsce ponad dwukrotnie szybciej niż na Zachodzie. To prawdziwa rewolucja; wcale nie pełzająca. Że rewolucja ateistyczna rzeczywiście dokonuje się w Polsce, Andrzej Dominiczak przekonuje sceptyczną koleżankę, racjonalistkę, Kaję Bryx. W rewolucję ateistyczną warto uwierzyć!, bo wiara w nią ma racjonalne podstawy, a bez niej rewolucja może wygasnąć zbyt wcześnie, by radykalnie zmienić świat, w którym żyjemy. REWOLUCJA ATEISTYCZNA 2 - ROZWAŻANIA O METODZIE Dyskutują: Andrzej Dominiczak i Zbigniew Szczęsny
Tym razem w naszych rozważaniach na temat rewolucji ateistycznej zastanawiamy się nad "metodą", jaką powinniśmy rewolucję krzewić, jeśli chcemy ateizm upowszechniać i jeśli zależy nam, żeby ateizm nie sprowadzał się do niewiary w boga, by oznaczał również odrzuicenie tradycji podtrzymywanej przez religię - by był coraz bardziej humanistyczny. DLACZEGO POLACY NIENAWIDZĄ SAMI SIEBIE? KAJA BRYX, ANDRZEJ DOMINICZAK, JUREK SZAFJAŃSKI I JACEK tABISZ
Uczestnicu dyskusji zastanawiają się i spierają, czy Polacy nienawidzą sami siebie, a jeśli tak, to dlaczego. Jest o czym pomyśleć! O PRZYJAŹNI! Rozmawiają: Andrzej Dominiczak i Kaja Bryx
Tak zwana społeczna nauka Kosciola wraz ideologią wolnego rynku sprzysięgły się przeciwko przyjaźni. W Polsce liczy się rodzina, dobra lub niedobra, a poza rodziną konkurencja, rywalizacja i wyścig szczurów. Przyjaźń zdaje się być niepotrzebym nikomu przeżytkiem. Tymczasem bez przyjaźni niemożliwa jest demokracja i cywlizowane społeczeństwo; bez przyjaźni bowiem bardzo niski jest kapitał społeczny i niemal niemożliwe dzialanie dla idei. W rodzienie łączymy się ze względu na więzy krwi, bez wgzlędu na poglądy i wyznawane wartości, dlatego - jesli życie rodzinne ma być harmonijne - przesuwają się one na dalszy plan - przestają być ważne. Przyjaciele łączą się w dużej mierze ze względu na podobieństwo poglądów i wartości, to też tylko środowiska, w których przyjaźń odgrywa ważną rolę, mogą być nośnikami idei i zmian na lepsze. Bez przyjaźni niemożliwa jest również trwała współpraca, nawet między ludźmi o pododbnych poglądach, o czym przekonujemy się bardzo często obserwując życie spółeczne i polityczne. O tych właśnie problemach rozmawiają Andrzej i Kja.
RACJONALNOŚĆ W POLITYCE Rozum, władza i inne namiętności Wykład Andrzeja Dominiczaka
Dobrze rozumiana racjonalnośc w polityce, zwlaszcza w polskiej polityce, nie istnieje. Tym, co spotykamy, jest co najwyżej rozum instrumentalny, chytry, przebiegły, gdy cele wyznacza żądza władzy, a rozum co najwyżej podpowiada, jak te cele skutecznie osiągnąć. Andrzej Dominiczak, swoim zwyczajem w nieco utopinej konwencji przekonuje do zwiększenia roli racjonalsci w debacie politycznej i społecznej. W duchu ulubionej definicji racjonalności Russella, wzywa do "uwzględniania w debatach wszystkich argumentów, sądów i aspektów spraw, o których mowa, w tym między innymi ludzkich lęków i obaw. Za wzór podaje społeczeństwo holenderskie, które stanowi swoje prawa w trakcie nigdy niekończących się debat, w których niemal każdy punkt widzenia brany jest pod uwagę CZYM JEST CIEKAWE ŻYCIE? Justna Smoleń-Starowieyska, Jurek Szafjański i Andrzej Dominiczak
W tej rozmowie chodzi nam w gruncie rzeczy o jedno: o namysł nad tym, czym jest lub powinno być ciekawe życie! Żeby nasz tryb i styl życia był przedmiotem refleksji, najlepiej refleksji krytycznej wobec modelu krzewionego przez coraz bardziej prymitywne media i kulturę popularną w ogóle. Chcemy tego z wielu powodów: estetycznych, etycznych, ale i politycznych; gdyż ogłupiałe przez media społeczeństwo traktuje wybory jak jeszcze jeden telewizyjny show i wybiera zgodnie z zasadami, które rządzą emocjami telewizyjnej widowni. Według prof. Czapińskiego tylko 5 proc. wyborców uważa, że ich decyzje mają jakikolwiek wpływ na bieg spraw w naszycm kraju. Czym kieruje się 95 pozostałe proc? Tym, czy i kto im się spodoba, bo budzi silniejsze emocje albo tym, kto najlepiej te emocje wyraża.
CZY POLACY SĄ KSENOFOBAMI? (czy może ksenofilami?) Andrzej Dominiczak rozmawia z Krystianem Legierskim
Wielu Polaków sprzeciwia się przyjmownaiu przez nasz kraj uchodźców lub imigrantow z krajów islamskich. Powody tej niechęci są różne. Jedni boją się islamistycznego terroryzmu, inni czują się pokrzywdzeni, gdyż nie mają prawa do zasiłku dla bezrobotnych, a słyszą, że przybysze będą dostwać godne zasiłki. Jeszcze inni nie lubią ludzi innych wyznań lub innego koloru skóry. Tak, są wśród nas ksenofobi i rasiści, pytanie tylko, czy jest ich więcej niż w innych krajach Europy i czy w związku z tym można sensownie twierdzić, że Polacy są ksenofobami? Nasz rozmówca uważa inaczej. Zgodził się wręcz z opinią innego znaszych członków, Nyegosha Dube, że Polacy są raczej ksenofilami. Doświadczenie i opinia krystiana Legierskiego są tym bardziej ważne, że urodził się on i spędził dzieciństwo na polskiej wsi, w górach - mateczniku ciemnogrodzkiej prawicy.
|
|
![]()
Psycholodzy z University of British Columbia w Kanadzie wykazali, że samo patrzenie na "Myśliciela" Augusta Rodina może prowadzić do utraty wiary. Jeśli mimo wszystko chcesz obejrzeć lub pokazać komuś powiększony rysunek twarzy tej słynnej rzeźby,
O granicach wolności słowa Jacek Tabisz i Andrzej Dominiczak rozmawiają z Robertem Górskim z Kabaretu Moralnego Niepokoju.
Zapraszamy do obejrzenia i wysłuchania rozmowy z jednym najlepszych autorów i aktorów kabaretowych ostanich lat. Kabaret Moralnego Niepokoju czasem żartuje z Koscioła i/lub religii, jednak nie są to żarty "grube" i nie zdarzają się często. Od Artura Górskiego dowiadujemy się, że przyczyną tego umiarkowania nie są obawy przed kościelnymi retorsjami, ale niechęć do ranienia kogokolwiek. Reakcja naszego rozmówcy na radykalne przykłady podawane przez Andrzeja Dominiczaka dowodzi jednak, że deklarowana delikatność nie oznacza wcale, iż zdaniem Górskiego nie wolno się śmiać z religii. Lubimy Kabaret Moralnego Niepokoju, choć nie podzielamy krytycznej opinii naszego rozmówcy na temat Kabaretu Starszych Panów :)
Andrzej Dominiczak w rozmowie z Joanną Hańderek i Justyną Sempruch
Andrzej Dominiczak uważa, że miłość jest adaptacją ewolucyjną, która umożliwia istnienie względnie trwałych, intymnych związków między kobietami i mężczyznami, którzy bardzo się różnią genetycznie, co jest korzystne dla zdrowia dzieci, a na dłuższą metę jest warunkiem przetrwania gatunku homo sapiens sapiens.
Joanna Hańderek, Bohdan Misiuna i Andrzej Dominiczak
W Polsce, w kulturze i myśleniu większości z nas, wciąż żywe są mity romantyczne, a wśród nich niezapomniane "serce i wiara silniej mówią do mnie niż mędrca szkiełko i oko". Uwodzicielska siła tych zgrabnie ułożonych słów zapadła głęboko w niezdolne do krytycznej oceny głowy Polaków - niezdolne, bo świadomości Polaków nie przeorało oświecnie, a i poźniej, przez kolejne 200 lat historia nie dala nam wielu szans na rozwinęcie kultury przyjaznej racjonalnosci. W rozmowie o wrażliwości, choćby przez sam fakt podjęcia tego tematu w medium racjonalistycznym, poddajemy w wątpliwość tę mityczną sprzecznośc. Upiory, które budzą się, dgy rozum śpi, to tylko symptom wrażliwości okaleczonej lub zdegradowanej, pozbawionej wzroku i slychu. Już niwrażliwości właściwie.
Marek Biskup, Andrzej Dominiczak
Publikowane niemal codziennie wyniki badań opinii na rożne tematy tworzą wrażenie, że Polacy mają wyrobione poglądy na wszystko. Czy na pewno? Wszak pogląd, jak sama nazwa wskazuje, to coś, do czego się dochodzi lub nie po "oglądzie: problemu, sprawy, zjawiska, które "oglądamy: lub nie oglądamy. W moim przekonaniu zdecydowana większosc Polaków pytanych o cokolwiek idpowiada trochę przypadkowo, a głównie w yniku presji wywieranej przez pytającego - odpowiedają ad hoc, bez wczesniejszego namysłu, gdyż Polacy tylko wyjątkowo sie nad czymś namyślają. Pytający dostają zatem odpowiedzi na swoje pytania, ale czy zasługują one na miano poglądów?
Rozmawiają u spierają się profesorowie Bronisław Geremek i Leszek Kołakowski
Leszek Kołakowski i Bronisław Geremek nie są naszymi "mistrzami", ale prowadzą kulturalną i ciekawą rpozmowę na ważny temat - ważny szczególnie w Polsce po wyborach, w ktorych Polacy wybrali i nadal w dużej części popierają autorytarne rządy. Potrzebujemy więcej podobnych rozmów, nie tylko pomiędzy profesorami.
JAK SIĘ UWOLNIĆ OD RELIGII, ŻEBY BYŁO TAK JAK CHCEMY
Zapraszamy do obejrzenia i wysłuchania prelekcji, w której prezes naszego stowarzyszenia zastanawia się, w jaki sposób uwolnić się od religii, żeby wolny od niej świat był bardziej racjonalny, przyjazny i etyczny. Okazuje się bowiem, że nie zawsze tak jest, co autor wykazuje na przykładach historycznych i współczesnych. Szczególnie ciekawy wydaje sie przykład Czech - kraju w którym przeważają ludzie niewierzący, a jednocześnie około 50 procent miszkanców korzysta z płatnych usług wróżek, astrologów, chiromantów i wszelkiej maści cudotwórców. Czesi to ateiści i jednocześnie najbardziej zabobonny naród w Europie!
Miłość do władzy jest częścią zwykłej natury ludzkiej, lecz filozofie władzy są w szczególnym, określonym sensie obłąkane. Ludzi, którym miłość do władzy daje fałszywy obraz świata, można znależć w każdym zakładzie dla obłąkanych. Niezwykle podobne bałamuctwa, tyle że wyrażone zawiłym językiem osób wykształconych, prowadzą ku profesurze z filozofii; jeśli zaś wyraża się je z elokwemncją i tak, by działały na uczucia słuchaczy, prowadzą klu dyktaturze.
WOLNOŚĆ I RACJONALNOŚĆ
Czy racjonalność jest dobrą drogą do wolności? Czym jest prawdziwy racjonalizm? Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby podjąć racjonalną decyzję? Nad tymi problemami zastanawia się szef naszego stowarzyszenia.
BEZWARUNKOWY DOCHÓD PODSTAWOWY Prof. Ryszard Szarfenberg i Andrzej Dominiczak
Idea bezwarunkowego dochodu gwarantowanego ma ponad 200 lat i popierana jest przez myślicieli, autorów i polityków z lewicy, centrum i prawicy. Głosił ją m.in. w swojej własnej wersji (tzw. negative income tax) Milton Friedman - jeden z ojców neoliberalizmu. Zapraszamy do słuchania i myślenia - krytycznego oczywiście, ale z otwartą głową.
W CIENIU KOŚCIOŁA (Wybrane artykuły)
Konflikt między instytucją Kościoła katolickiego i modelem nowoczesnej, liberalnej demokracji jest autentyczny i głęboki: interesy i aspiracje każdej ze stron tego konfliktu są niszczące dla drugiej. Nie ma tu jednak pełnej symetrii. Sytuacja Kościoła w tym konflikcie jest mniej dramatyczna niż sytuacja demokracji. ,,Pojednanie" może przynieść Kościołowi duże korzyści lub znaczne straty; demokracja ma do stracenia wszystko lub nic. Kościół żąda dla siebie wielu rozmaitych przywilejów, tymczasem demokracja nie może mu przyznać żadnego przywileju, nie gwałcąc zasady równości obywateli, tj. nie przestając być demokracją. Kościół chce też - choć nie nazywa rzeczy po imieniu - zredukować wolność jednostki do rozmiarów, przy których nazy1wanie jej nadal wolnością jest nadużyciem językowym. A demokracja dopuszczająca zniewolenie człowieka to sprzeczność sama w sobie.
CZY ZWIERZĘTA MOGĄ BYĆ RELIGIJNE? (Rozmowa z prof. Andrzejem Elżanowskim)
Zapraszamy do obejrzenia krótkiej rozmowy o religijności zwierząt. Wkrótce zamieścimy więcej materiałów na ten ciekawy temat, wygląda bowiem na to, że wiara religijna i zachowania religijne, przynajmniej w swoich rudymentarnych formach są starsze niż gatunek ludzki. Upowszechnienie wiedzy na ten temat może zachęcić co bardziej refleksyjnych katolików do przemyślenia swojej religijnej autoidentyfikacji. O takie przemyślenia nam głównie chodzi.
205 urodziny Ernestyny Potowskiej Rose w Racjonalista.tv
Zapraszamy do obejrzenia i wysłuchania rozmowy (połączonej z toastem), którą uczcilismy 205 urodziny naszej humanistycznej idolki: Ernestyny Potowskiej Rose. W rozmowie z udziałem przyjaciól z racjonalista.tv opowiadamy o niezywkłym życiu i fantastycznych dokonaniach tej genialnej i niezwykle dzielnej kobiety.
200 milionów kobiet i dziewcząt z 30 krajów na całym świecie poddawanych jest zabiegowi okaleczenia żeńskich narządów płciowych (ang. female genital mutiliation, FGM). Jednakże w Somalii, gdzie odsetek okaleczanych dziewczynek sięga 98%, minister do spraw kobiet prowadzi obecnie prace nad wprowadzeniem zakazu tego rytuału. Miejscowi eksperci są zgodni światowy apel o zero tolerancji dla okaleczania dziewczynek w całym kraju może przyczynić się do całkowitego zakazania tych okrutnych praktyk już w ciągu najbliższych tygodni!
16-letnia Amina Filali popełniła samobójstwo, gdy zmuszono ją do poślubienia mężczyzny, który ją wcześniej pobił i zgwałcił. Marokańskie prawo (art. 475 kk) umożliwia gwałcicielom uniknięcie kary, jeśli ożenią się ze swoją ofiarą.
WSPÓLNOTA NINAWIŚCI
Zdaniem prelegenta kościół i fszyzm, wbrew płytkim różnicom doktrynalnym, są sobie bliskie kuturowo i scyhologicznie jako kultury pleminne wrogie racjonalności,wolści itradycji oświcenia, a politycznie lewicyi filozofii liberalnej. Ta współnota nienawiści do wspolnego wroga okazuje się ważniejsza niż wiara lub niewiara.
Kobiety, ich prawa i wolności, są głównymi ofiarami religii, a jednocześnie to kobiety stanowią większość wierzących i praktykujących we wszystkich - poza judazmem - religiach świata. Religijności i problemom kobiet wynikającym z istnienia i wpływów religii poświęcamy nowe strony naszego serwisu. Zapraszamy do współpracy!
Stanowisko tradycyjne, wiarę większości ludzi zachodniego świata, którym w dzieciństwie zaszczepiono religię chrześcijańską lub żydowską, można streścić w następujących tezach: naturalny wszechświat nie zawsze istniał, został stworzony z niczego przez byt czysto duchowy; ten czysto duchowy byt, znany jako Bóg, istniał zawsze; byt ten nie tylko stworzył wszechświat, lecz od chwili stworzenia jest jego władcą, ingerując od czasu do czasu w bieg wydarzeń przez dokonywanie cudów; ma on przy tym atrybuty wszechmocy, wszechwiedzy i absolutnej dobroci. Czołowi filozofowie chrześcijańscy i żydowscy - św. Augustyn, św. Anzelm z Canterbury, św. Tomasz z Akwinu, William Ockham i Majmonides - popierali wszystkie te tezy. Ockham nie uważał ich za dowodliwe, ale inni wielcy przedstawiciele tradycji judeo-chrześcijańskiej twierdzili, że przemawiają za nimi nieodparte argumenty.
Niezależnie od licznych trudności, wiadomo wystarczająco dużo, by móc odtworzyć wiarygodny obraz stosunku nazistów do religii. Hitler był chrześcijaninem, lecz jego Chrystus nie był Żydem. W młodości interesował się okultyzmem, ale nigdy nie popadł w dewocję. Z biegiem czasu miał coraz więcej kontaktów ze sztuką i zaprzestał uczęszczania do kościoła. Początkowo nie bardziej antysemicki niż jego otoczenie, pod wpływem partii Chrześcijańsko-Narodowej oraz na skutek klęski Niemiec w I wojnie światowej i rujnujących warunków pokojowych, stał się zagorzałym antysemitą i zwolennikiem aryjskiej dominacji. Korzeni swojej rasistowskiej obsesji upatrywał w religii. Jawnie wyrażał swój podziw dla Marcina Lutra, którego określał jako wielkiego reformatora. Z drugiej strony, w kilku prywatnych rozmowach mówił o sobie, że uważa się za katolika. Niejednokrotnie publicznie twierdził, że Chrystus był jego zbawcą. W 1944 roku, ostatniej wielkiej ofensywie sił niemieckich nadał kryptonim "Operacja chrześcijańska róża".
Kilka lat temu, podczas próby wprowadzenia godziny policyjnej dla dzieci i młodzieży, okazało się, że nikt tak naprawdę nie wie, jakie są prawa i wolności młodych ludzi. Konstytucja i konwencje międzynarodowe uznają za dzieci wszystkich, którzy nie ukończyli 18 lat i wszystkim z tej grupy wiekowej - od 0 do 18 lat - przyznają niemal te same prawa i wolności. Z drugiej jednak strony oczywiste różnice biologiczne, społeczne i psychologiczne między niemowlakami a nastolatkami powodują, że niektóre szczegółowe przepisy prawa dają tym drugim niektóre uprawnienia ludzi dorosłych. Tak jest na przykład z prawem do współżycia seksualnego, do pracy lub nawet - pod pewnymi warunkami - do założenia rodziny i innych czynności prawnych. Panuje w tej dziedzinie bałagan, a bałagan w życiu społecznym i regulujących zasady współżycia przepisach prawa wykorzystywany jest zwykle przez wrogów indywidualnych swobód i wolności w ogóle.
W obrębie Kościoła zawsze brakowało zgodności poglądów na kwestię aborcji. Większość wiernych sądzi, że obecne stanowisko Kościoła jest wynikiem niezmiennej, liczącej sobie dwa tysiące lat nauki. Mniemanie to jest błędne. Opinie Ojców Kościoła i teologów nigdy nie były w tym względzie jednomyślne. Dziś także trwa ten spór. Historia stanowiska Kościoła w kwestii aborcji ujawnia wzajemne ścieranie się opinii większości i mniejszości. Obecnie większość hierarchii kościelnej uważa, że zabieg przerwania ciąży stanowi ciężki grzech i zasługuje na ekskomunikę. Jednakże pogląd ten stał się częścią nauki Kościoła dopiero od czasu pontyfikatu Piusa IX-czyli od 1869 roku. Do tego momentu znacząca mniejszość teologów uważała, że aborcja jest we wczesnym etapie ciąży dopuszczalna, a zakaz aborcji wywodzi się z teologicznego błędu. Niniejsza praca omawia poglądy owych teologów zarówno w przeszłości, jak i w naszych czasach.
![]()
Kosciół, który groźbami wymusza wprowadzenie zakazu zapłodnieania metodą in
vitro, nie zasługuje na poważną polemikę. Warto jednak przy tej okazji
zwrócić uwagę na amoralny i autorytarny charakter polityki, jaką ta
instytucja prowadzi.
![]()
NASZE KSIĄŻKI Christopher Hitchens MISJONARSKA MIŁOŚĆ Matka Teresa w teorii i w praktyce ![]()
Polecamy głośną na świecie książkę Christophera Hitchensa, w której autor poodał wszechstronnej krytyce poglądy i działaność Matki Teresy z Kalkuty.
![]()
W serii "Prometeusz" ukazała się dawno zapowiadana, głośna książka Paula L. Williamsa, Watykan zdemaskowany - mafia, zbrodnie, pieniądze.
Autor to postać renesansowa: pisarz, filozof, historyk i wieloletni konsultant FBI. Jego pisarski talent, wszechstronna wiedza i dostęp do archiwów tajnych służb sprawiły, że powstała książka niezwykła, zawierająca niepublikowane wcześniej dowody na bliskie powiązania Watykanu z najciemniejszymi siłami świata polityki i podziemia przestępczego.
![]()
Badanie ludzkich dziejów ujawnia ponurą prawidłowość. Wszędzie tam, gdzie religia uzyskała dominujący wpływ na życie społeczne, stała się przyczyną krwawych prześladowań i okrucieństw. Im silniej ludzie wierzą w nadnaturalne byty, tym bardziej nieludzkie są ich uczynki. Kultury zdominowane przez kościoły i religie są bez wyjątku nietolerancyjne i bezwzględne wobec tych, którzy tej wiary czy przekonań nie podzielają, a często również wobec własnych wyznawców. "Święty koszmar" to wstrząsająca historia mordów i okrucieństw religijnych od średniowiecza do czasów współczesnych.
![]()
Bertranda Russella "Religia i nauka" to książka wybitna: błyskotliwa i zaskakująco aktualna; rzetelna naukowo a jednocześnie lekka i niepozbawiona subtelnego humoru. Bodaj nikt przed Russellem ani nikt po nim nie uprawiał filozofii z taką finezją, ironią i z takim talentem literackim. To znakomita lektura i przygoda intelektualna dla każdego, kto lubi myśleć!
BEZ MIŁOSIERDZIA
To pierwsza w Polsce książka poświęcona w całości krytyce polskiego papieża. Składają się na nią najciekawsze artykuły wybrane ze źródeł polskich i światowych. Przedmiotem krytyki jest sam papież, jego kult i ludzie ów kult szerzący, którzy za nic sobie mają jego poparcie dla krwawych dyktatorów, lekceważenie uczuć gwałconych kobiet lub bezwzględny zakaz stosowania prezerwatyw, nawet tam, gdzie epidemia AIDS osiągnęła rozmiary zagrażające wyniszczeniem całych narodów. Ta nie licząca się z ludzkim życiem i cierpieniem postawa coraz częściej spotyka się z surowym potępieniem - nie w Polsce jednak. W ojczyźnie Jana Pawła II panuje w tych sprawach milczenie. Jakby nie obchodziły nas losy milionów ofiar wojny, jaką papież prowadzi z ludźmi w obronie potęgi Kościoła i nienaruszalności dogmatów religijnych. CYFROWA DEMENCJA ![]()
Cyfrowa demencja to określenie, którego południowokoreańscy lekarze użyli po raz pierwszy przed kilku laty do opisania symptomów chorobowych - zarówno psychicznych, jak i fizycznych - będących skutkiem niekontrolowanego korzystania z mediów cyfrowych. Renomowany niemiecki psychiatra i neurobilog, Manfred Spitzer, daje szczegółowy wgląd w istotę i przyczyny tego zjawiska w swojej najnowszej książce Cyfrowa demencja, która w Niemczech od momentu wydania w sierpniu 2012 roku zajmuje nieprzerwanie jedno z czołowych miejsc na liście bestsellerów czasopisma "Spiegel" w kategorii książek popularnonaukowych.
EWOLUCYJNY Dlaczego możliwe jest dobre życie w złym świecie? ![]()
Nakładem wydawnictwa Dobra Literatura ukazał się "Humanizm ewolucyjny - Dlaczego możliwe jest dobre życie w złym świecie" - książka niemieckiego filozofa, pisarza i publicysty, założyciela i rzecznika Fundacji Giordano Bruno, Michaela Schmidt-Salomona. Trochę wbrew temu, co zdaje się sugerować podtytuł, autor nie skupia się na problematyce z zakresu psychologii i biologii eweolucyjnej. Prezentuje raczej współczesny stan myśli i poglądów humanistycznych głównego nurtu. Czyni to rzetelnie i ciekawie, na co warto zwrócić uwagę. Nie ze wszystkim się zgadzamy, ale przecież nie musimy - tym między innymi humanizm różni się od religijnych i niereligijnych systemów dogmatycznych. Polecamy! El Szaddaj SPRZECZNOŚCI W BIBLII
Według uczonych w Piśmie Bóg stworzył człowieka 23 października 4004 roku p.n.e. o 9 rano. W Rozdziale I Księgi Rodzaju czytamy, że stworzył go (mężczyznę i niewiastę) "na swój obraz", a w rozdziale II tej samej księgi, że "ulepił człowieka (tylko mężczyznę) z prochu ziemi i tchnął w jego nozdrza tchnienie życia".
Egzegeci objaśniają, że Pismo powstało przez połączenie czterech różnych tradycji, czego następstwem jest występowanie różnych wersji tych samych opowieści, co wszelako nie jest problemem, gdyż Biblia nie jest dziełem naukowym.
Jednak Pismo nie traktuje tylko o powstaniu świata i życia. Chce być także, a może przede wszystkim, autorytetem w sprawach moralności i wiary! Jak jednak rozumieć jego przesłanie, gdy w jednym miejscu czytamy, że Pan kłamstwo zaleca, a w innym, że przed nim przestrzega; gdy zabójstwo, niewolnictwo, gniew i nienawiść są jednocześnie potępiane i pochwalane. Sprzeczne zakazy i nakazy dotyczą spraw poważnych, jak posłuszeństwo wobec władców czy równe prawa kobiet, i bagatelnych, jak noszenie przez mężczyzn długich włosów lub picie trunków, co Pan gani niemal równie często, jak pochwala. Jak w sumieniu i w rozumie pogodzić te sprzeczne pochwały i przygany, zalecenia i zakazy? Przecież Kościół naucza, że wiara ma być aktem rozumnym, a nie prawdą przyjętą ślepo, bez uzasadnienia.
B. Baranowski i W. Lewandowski NIETOLERANCJA I ZABOBON W POLSCE W WIEKU XVII I XVIII ![]()
Książka nie jest nowa (ukazała się w 1950 roku), ale to nasze najnowsze odkrycie. Zawiera przede wszystkim fragmenty tekstów źródłowych dotycząych zjawisk i wydarzeń z dawnej Polski, ułożonych w działy takie jak: "Nienawiść wyznaniowa", "Procesy bluźnierców, świętokradców i ateistów", w Szponach zabobonu" i Procesy czarownic". Arcyciekawe, choć wymaga od czytelnika pewnego wysiłku nizbędnego do zrozumienia dawnej polszczyzny. Przez najbliższe miesiące 2014 roku będzimy stopniowo wprowadzać na naszą stronę kolejne teksty z tej antologii.
The Root of All Evil? - The God Delusion 1
The Root of All Evil? - The Virus of Faith (2)
KSIĄŻKA "POLAK KATOLIK" I DIALOG ATEISTÓW Z WIERZĄCYMI Prof. Stanisław Obirek w rozmowie z A. Dominiczakiem
Prof. Stanisław Obirek w rozmowie z Andrzejem Dominiczakiem mówi o wątkach swojej najnowszej książki "Polak Katolik". W rozmowie nie brakuje krytyki polskiego katolicyzmu, zarówno z pozycji ateistycznych, jak i z pozycji prywatnej duchowości. Drugim ważnym tematem tej dyskusji jest kwestia dialogu ateistów z wierzącymi. Czy jest on możliwy? Czy wolno w trakcie takich debat próbować przekonać rozmówcę do swojego światopoglądu? Czy taki dialog ma wartość?
![]() E - MAIL |
Bertrand Russell o miłości ( i nie tylko )
Miłość jednakowoż ma dzisiaj innego wroga, bardziej niebezpiecznego od religii, a mianowicie ewangelię pracy i materialnego powodzenia.
Strach przed miłością to strach przed życiem, a kto boi się życia, tego już w trzech czwartych uważać można za umarłego.
Osobiście jestem przekonany, że miłość romantyczna jest źródłem najbardziej intensywnej radości, jaką życie może dać. |
ALAN HARRINGTON WITAJ PSYCHOPATO! ![]()
Intrygujący esej poświęcony psychopatycznej kulturze i psychopatom, którzy robią kariery w biznesie i polityce, przede wszystkim dlatego, że są bezwględni, manipulacyjni i nielojalni - że nie mają sumienia. Tego typu kariery to znak czasów, w jakich żyjemy, ale w Polsce również świadectwo niskiej kultury psychologicznej, która sprawa, że niewiele osób dostrzega problem i związane z nim zagrożenia. Wkrótce w tym miejscu zamieścimy nasz komentarz do tekstu.
BOHDAN CHWEDEŃCZUK MORALNOŚĆ I RELIGIA
Piękny, klasyczny wręcz przykład wypowiedzi z dziedziny filozofii ateistycznej i analitycznej. Artykuł dla każdego, kto nie boi sie myśleć.
MARIAN PRZEŁĘCKI PROBLEM RACJONALNOŚCI WIERZEŃ RELIGIJNYCH
Racjonalizm ma ostatnio złą prasę. Nie tylko odżegnują się od niego co bardziej
wpływowi myśliciele, lecz i samo pytanie o racjonalność pewnych
poglądów czy postaw traktowane bywa nierzadko jako naiwność lub zgoła
nietakt.W polskich kręgach intelektualnych takie reakcje spotykamy przede wszystkim w odniesieniu do poglądów i postaw religijnych.
BERTRAND RUSSELL POCHWAŁA LENISTWA ![]()
Jak większość ludzi mojego pokolenia wychowany byłem w myśl maksymy: "próżniakowi szatan psotną myśl podsuwa". Dzieckiem byłem grzecznym, wierzyłem we wszystko, co mi mówiono i tym oto sposobem ukształtowałem w sobie poczucie obowiązku, które kazało mi ciężko pracować aż po dziś dzień. Z czasem jednak, gdy sumienny charakter stał na straży moich uczynków, moje poglądy uległy rewolucyjnej przemianie.
LESZEK NOWAK CHRZEŚCIJAŃSTWO VS. LIBERALIZM
Upowszechniony w naszym kraju, zwłaszcza przez KościÓŁ katolicki, stereotyp przeciwstawia chrześcijaństwo komunizmowi. Doktryna komunistyczna ma
być, mianowicie, winna przymusowej ateizacji, ta zaś nie była
przypadkiem, lecz wynikała z tego, iż komunizm zbuntował się
przeciwko Bogu i usiłował zniszczyć jego ziemskie przedstawicielstwo.
Andrzej DominiczaK O POCIESZENIU, JAKIE NIESIE ATEIZM
Upowszechniony w naszym kraju, zwłaszcza przez KościÓŁ katolicki, stereotyp przeciwstawia chrześcijaństwo komunizmowi. Doktryna komunistyczna ma
być, mianowicie, winna przymusowej ateizacji, ta zaś nie była
przypadkiem, lecz wynikała z tego, iż komunizm zbuntował się
przeciwko Bogu i usiłował zniszczyć jego ziemskie przedstawicielstwo.
BERTRAND RUSSELL KOŚCIÓŁ I RELIGIA
Wnikliwy, wymagający uważnej lektury esej Bertranda Russella pochodzący z książki pt. "Przebudowa społeczna". Czytany w Polsce XXI wieku zdumiewa swoją aktualnością. Russell zastanawia się na przykład nad przyczynami upadku religii i rozpowszechnienia się wolnej myśli - nie tylko wśród przedstawicieli wykształconej mniejszości, ale także w szerokich, robotniczych masach. Szkic powstał tuż po wybuchu I wojny światowej, blisko sto lat temu!!! Jest o czym pomyśleć!
LESZEK NOWAK CHRZEŚCIJAŃSTWO VS. LIBERALIZM
Upowszechniony w naszym kraju, zwłaszcza przez KościÓŁ katolicki, stereotyp przeciwstawia chrześcijaństwo komunizmowi. Doktryna komunistyczna ma
być, mianowicie, winna przymusowej ateizacji, ta zaś nie była
przypadkiem, lecz wynikała z tego, iż komunizm zbuntował się
przeciwko Bogu i usiłował zniszczyć jego ziemskie przedstawicielstwo.
TADEUSZ ROMANOWICZ: KOŚCIUSZKO JAKO OŚWIECENIOWY HUMANISTA
Polecamy arcyciekawy artykuł o Tadeuszu Kościuszce, jakiego nie znamy: wnikliwym myślicielu, wrogu niewolnictwa, krytyku religii i człowieku wrażliwym na wszelką niesprawiedliwość.
![]() [ Przeczytaj artykuł ] RYSZARD PARADOWSKI
KONSTYTUCYJNE ASPEKTY POLSKIEGO ANTYDEMOKRATYZMU
Tradycja antydemokratyzmu polskiego jest co najmniej równie silna, jak tradycja polskiej demokracji. Polski dzień dzisiejszy zdaje się tę antydemokratyczną tradycję podtrzymywać, wbrew pozorom, w stopniu jeszcze większym niż tradycję demokracji. (...)
JAKI ATEIZM? JAKI ANTYYKLERYKALIZM? Dwa głosy z debaty, którą Towarzystwo Humanistyczne zorganizowało wspólnie ze Stowarzyszeniem Ateistycznym. Uczestnicy dyskusji zastanawiali się, jakie cele szczegółowe i jakie formy działania powinny przyjąć organizacje i inne środowiska krytyczne wobec Kościoła i zinstytucjonalizowanej religii, ... żeby lekarstwo, jakie proponujemy, było bardziej skuteczne, ale także mniej szkodliwe niż choroba, którą chcemy uleczyć. <.P>
Freevisitorcounters |
ANDRZEJ DOMINICZAK MIŁÓŚĆ LEKKA JAK ODDECH ![]()
Dawno temu, gdy filozofowie byli jeszcze miłośnikami mądrości, a pisarze i
poeci nie wstydzili się poszukiwać odpowiedzi na ważne pytania,
niemal każdy, kto oddawał się rozmyślaniom, próbował zgłębić
tajemnicę miłości. Zachowane w poezji i w traktatach obserwacje i
koncepcje miłości zdają się przy tym opierać działaniu czasu
skuteczniej niż teorie z innych dziedzin. Czyżby miłość i kochanie
zmieniły się w ciągu tysiącleci mniej niż inne sfery życia?
BARBARA STANOSZ INTELEKTUALIŚCI I POLITYCY
Ten znakomity artykuł prof. Barbary Stanosz powstał kilka lat temu, ale (jak to bywa z dziełami wybitnymi) nic nie stracił na aktualności. Polecamy z przekonaniem!
JAN WOLEŃSKI WIARA, WIEDZA I ISTENIENIE BOGA
Chociaż wiara religijna na pewno nie sprowadza się do przekonania o istnieniu Boga, to zawiera je w swym centrum. Nazwijmy teistą kogoś, kto jest gotów powiedzieć: (T) "wierzę, że Bóg istnieje". Stosownie do tego, ateista opisze swą postawę przez (A) "nie wierzę, że Bóg istnieje". Czy można zmienić "wierzę" w (T) i (A) na "wiem"?
Mariola Flis A JEŚLI BÓG JEST?
Książka Leszka Kołakowskiego "Jeśli Boga nie ma... O Bogu, diable i innych zmartwieniach tak zwanej filozofii religii" stanowi w swym zrębie próbę filozoficznego uprawomocnienia dramatycznej wypowiedzi Fiodora Dostojewskiego: Jeśli nie ma Boga, to wszystko wolno. Ta znana konstatacja z Braci Karamazow jest osią pracy Kołakowskiego, którego wysiłek intelektualny zmierza do wykazania jej "podwójnej" adekwatności, epistemologicznej i etycznej zarazem. Krótko: jeśli Boga nie ma, to nie istnieje prawda; jeśli Boga nie ma, to nie istnieją również niekwetionowane normy moralne, czyli, inaczej mówiąc, niepodważalne reguły etycznego postępowania. A zatem: Bóg albo chaos moralny, Bóg albo przekleństwo relatywizmu epistemologicznego.
"SAPERE AUDE" W BEZ DOGMATU
"SAPERE AUDE" W BEZ DOGMATU (wiosna 2009)
"SAPERE AUDE" W BEZ DOGMATU (lato/jesień 2008)
"SAPERE AUDE" W BEZ DOGMATU (wiosna 2008)
"SAPERE AUDE" W PRZEGLĄDZIE
NUMER 3: KULTURA DEMOKRATYCZNA
"SAPERE AUDE" W BEZ DOGMATU
NUMER 2: SZKODLIWOŚĆ RELIGII
"SAPERE AUDE" W PRZEGLĄDZIE
NUMER 2: SZKODLIWOŚĆ RELIGII
"SAPERE AUDE" W PRZEGLĄDZIE
NUMER 1: WOLNOŚĆ MYŚLI I WOLNOŚĆ SŁOWA
HUMANIZM I KULTURA POLITYCZNA
EUTANAZJA
WARTOŚCI NIECHRZEŚCIJAŃSKIE
DLACZEGO WZROSŁO POPARCIE DLA KRZYŻA W SEJMIE?
W październiku 2011 roku, w badaniu OBOP za pozostawieniem krzyża w sali posiedzeń sejmu opowiedziało się 70% respondentów (blisko 40% więcej niż 14 lat temu), a za jego zdjęciem - 20 % - niemal 50% mniej niż w 1997 roku, gdy krzyż w sali sejmowej zawieszono. Dlaczego, pomimo postępującej sekularyzacji, rośnie poparcie dla krzyża w sejmie?
|